06.03.2014
PARA AVCISI/ THE WOLF OF WALL STREET (Martin
Scorsese/2013)
86. Oscar
ödül töreni hafta başında gerçekleşti ve ödüller sahiplerini buldu.
Bildiğiniz üzere ödül verilen kategorilerden biri de en iyi erkek oyuncu. Bu
sene aday olan oyunculardan biri Leonardo Di Caprio’ydu. Fakat görünen o ki
Leonardo Di Caprio aday gösterildiği Para Avcısı filminin yönetmeni Martin
Scorsese gibi Oscar ödülünü alma konusunda talihsiz. Zira yine törenden eli boş
döndü. Hatırlayacağınız üzere Scorsese de defalarca aday gösterilmesine karşın
2012 yılında yönettiği Hugo filmine kadar en iyi yönetmen ödülünü alamamıştı akademiden.
Sanıyorum bu durum Scorsese’nin sevdiği oyunculardan biri olan Leonardo
DiCaprio için de geçerli. Üstelik bu sene ironik biçimde en iyi erkek oyuncu
ödülü Para Avcısı filminde Leonardo DiCaprio’nun rol arkadaşı olan Matthew McConaughey’e Sınırsızlar Kulübü’ndeki performansıyla verildi. Sözün özü, hem Martin Scorsese hem de
Leonardo DiCaprio bu sene yine beklentilerinin karşılığını alamadılar. Şimdi
gelin Para Avcısı ne hakkındaymış onu konuşalım, daha sonra da detaylar
üzerinde duralım.
Wall Street hayata hızlı biçimde atılmak
ve hızla yükselmek isteyenler için yüksek potansiyele sahip bir yerdir. Genç Jordan
Belfort da bu hayallerle komisyoncu olarak işe başlar; ardında da büyük bir
firmanın CEO’su olur. Hırslı bir insan olan Jordan Belfort, para kazanma ve
yükselme arzusuyla yapılmaması gereken hemen her şeyi yapar. Yaptığı hileler
sonucunda çok para kazanan bir adama dönüşen Jordan Belfort parasını harcama
konusunda da sınır tanımamaktadır. Ancak seçtiği yaşam er geç onu tepetaklak
edecekmiş gibi gözükmektedir… Martin Scorsese suç, suçlu, mafya gibi illegal
örgütlenmeler hakkında film yapma konusunda genel bir eğilime sahip.
Filmografisine baktığınızda Taksi Şoförü, Sıkı Dostlar, Casino, New York
Çeteleri, Köstebek gibi suç kavramıyla ilişkilendirilebilecek güçlü örneklerle
karşılaşabiliyoruz. Para Avcısı da bu anlamda bu filmlerin arasına katılmaya
aday bir yapım. Öte yandan hırs kavramı ve hırsın yıkıcı gücü açısından Para
Avcısı’ndaki Jordan Belfort karakteri Kızgın Boğa’daki Jake LaMotta ile benzerlik
gösteriyor. Hırslarının yönü ve biçimi farklı olsa da bu iki karakter de hırsları
yüzünden bir düşüş yaşıyorlar.
Dolayısıyla, Para Avcısı Martin
Scorsese’nin filmografisine uyan, ortak yönlerin bulunabileceği bir film. Burada
hemen belirtmeliyim ki Para Avcısı biyografik de bir film. Jordan Belfort’un
anılarından yola çıkılarak çekilmiş.
Daha önce de üzerinde durduğumuzu hatırlıyorum.
Martin Scorsese’nin önemli özelliklerinden biri aynı oyuncularla çalışması. Robert
DeNiro bir dönem Martin Scorsese’nin vazgeçemediği başrol oyuncusuydu.
Sanıyorum Leonardo DiCaprio için Martin Scorsese’nin DeNiro’dan sonra en çok
çalıştığı oyuncudur desek yerinde olur. DiCaprio New York Çeteleri’nden
itibaren yönetmenin Göklerin Hakimi, Köstebek, Zindan Adası filmlerinde başrolü
almıştı. Para Avcısı’nda da durum değişmemiş. Kişisel olarak ben Leonardo
DiCaprio’nun artık olgunlaşmış ve usta bir oyuncu olduğuna inanıyorum. Bu
filmdeki performansı da bunu kanıtlıyor. Filmin yan karakterlerinden biri olan
Matthew McConaughey’nin ismini daha çok duyacağımızı düşünüyorum. Bugüne dek
çok fazla göze batan bir işte izleyemediğimiz oyuncu gerek televizyonda gerekse
sinemada yakın dönemden bu yana olağanüstü performanslar sergiliyor. Oyuncu
seçimi ve yönetimi konusunda başarılı bir yönetmen olan Scorsese bu niteliğini
filmin diğer oyuncularında da kanıtlamış. Dolayısıyla film oyunculuk açısından
da izleyicisini memnun ediyor.
Yoz bir hayatı ve yıkımı konu edinse de filmin eğlenceli bir anlatımı da
var. Jordan Belfort anlatıcı olarak filme yön veriyor. Ondaki o umursamaz,
fırsatçı, uyanık hava filme de geçiyor. Mekan seçimleri, dekor ve kostümler de
olayların geçtiği dönemle uyumlu ve özenli. İzleyiciyi bu açıdan da tatmin
ediyor.
Kısaca, haksız yollarla da olsa bir
yükseliş ve yıkım hikayesi olan Para Avcısı izlenebilecek, nitelikli bir
yapım. En azından Leonardo DiCaprio’nun Oscar’a aday olan performansını görmek
için bile olsa izlenebilir.