21.05.2015
TERKEDİLMİŞ (Korhan Uğur/2015)
Uluslararası
Eskişehir Film Festivalinin en temel amaçlarından biri kolaylıkla
ulaşılamayacak filmleri izleyiciyle buluşturmak. Bu sene festival programında
yer alan Terkedilmiş bir kaç hafta önce festival aracılığıyla Eskişehirli
sinemaseverlerin karşısına çıkmıştı. Film geçen hafta Cuma günü Başka Sinema’da
şehrimizde tek salonda gösterilmeye başlandı. Filmin yönetmeni ve senaryo
yazarı Korkan Uğur’un bu ikinci uzun metraj filmi. Korhan Uğur 2008’de çektiği
Öldür Beni ile yönetmenlik kariyerine adım atmıştı. Filmin ekibinde mezunumuz
Serpil Altın Urkan’ın da yer alması benim açımdan filmi biraz daha ayrıcalıklı
kılıyor.
Terkedilmiş son yılların en temel sorunlarından
birine odaklanıyor; organ mafyasına. Elbette filmi yalnızca buna indirgemek
haksızlık olur. Özünde organ nakli etrafında dönen ve dokuz kişiyle bağlantılı
olarak ilerleyen ve her birinde farklı bir hikayenin öne çıktığı bir senaryosu
var filmin. Bu dokuz karakterin bazıları diğerlerine göre daha fazla öne
çıkıyor. Kadın pazarlayan çirkin, kaçak organ bulup pazarlayan zengin,
Suriye’den göçen İngilizce öğretmeni, boş sanatoryumda kalan evsiz yaşlı adam
filmde daha derinlikli olarak tasarlanmış karakterler. Diğer karakterler de
senaryonun ilerlemesi için önemli elbette. Bu arada filmde hiçbir karakterin
ismi yok. Yönetmen festivalde, filmin gösteriminin ardından bu konuda gelen bir
soruyu, izleyicinin özdeşleşmesini kolaylaştırmak için isim vermediğini
söyleyerek yanıtladı. Bilinçli olarak yapılmış olan bu seçimin ilginç olduğunu
söylemek gerek. Burada size gereğinden fazla bilgi vererek filmin esprisinin
kaybolmasını istemem. Ancak filmdeki karakterlerin sürprizli olduğunu
belirtmeliyim. Ne iyiler tamamen iyi, ne de kötüler tamamen kötü. Böylece film,
kendimize dönüp, kendi iyi ve kötü kavramlarımızı sorgulamamıza yardım ediyor. Filmin
sonunda ise yalnızca karakter olarak değil yaptıklarımızla neyin iyi neyin kötü
olduğunu sorgulamaya başlıyoruz. Söz konusu çocuklarımız olduğunda sınırlarımız
nedir? Bunu sorgularken buluyoruz kendimizi...
Filmde karakterlerden sonra ilgi çeken ve en az
karakterler kadar öne çıkan öğe mekan. Filmde belki tek mekan yok ama seçilmiş
olan eski sanatoryum binası gerçekten oldukça etkileyici. Benzer biçimde göçmen
İngilizce öğretmeninin kaldığı motel de dokusuyla dikkat çekiyor. Yönetmenin
filmde olay ve karakterler kadar mekan ve çevre düzenlemesini de önemsediğini
söyleyebiliriz. Hemen ekleyelim, Temiz, özenli bir işle karşı karşıyayız.
Filmin görselliği, anlatımı da oldukça düzgün.
Terkedilmiş filminin ilginç yönlerinden bir
diğeri tür olarak dram olmasına karşın, aynı zamanda izleyici olarak
bağlantıları, olayları çözmeye bizi zorlayan oyuncaklı bir anlatımının olması.
Bu da filmi izlerken dikkatimizin ayakta kalmasına yardımcı oluyor. Ancak bazı boşluklar da yok değil. Örneğin hemşirenin bir hikayesi, o işi yapmak için bir gerekçesi var gibi ama derinliğine ulaşamıyoruz.
Filmdeki oyunculuklara gelirsek... Yönetmen
Korhan Uğur, bizler için çok yeni olan iki oyuncuya filminde yer vermiş; Konul
Nagiyeva ve Kyamran Agabalaev. Azarbaycanlı oyuncuları oldukça başarılı buldum.
Bazı noktalarda Kyamran Agabalaev’in Çirkin yorumunu bazı noktalarda abartılı bulsam da oyuncunun ışığının perdeye
yakıştığını düşünüyorum. Umarım her iki oyuncuyu da ülkemizde çekilen başka
projelerde de izleme şansı yakalarız. Filmde sanatoryumda yaşayan evsiz
karakterde izlediğimiz Hakan Vanlı ve hemşire rolünde izlediğimiz Sema Şimşek
de iyi performanslar sergiliyor. Ne yazık ki filmde öne çıkan kendine zengin
diyen karakteri canlandıran Bülent Ülgen’in performansını hayli abartılı ve
yapay buldum. Daha doğal bir performansa ihtiyacı vardı bu karakterin.
Kısaca Korhan Uğur’un elinden çıkan
Terkedilmiş, temiz bir anlatımı olan, farklı sayılabilecek karakterler ve toplumsal bir sorun
üzerine oturan bir film.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder