TRANSLATE. PLEASE TRY IT!

Bu Blogda Ara

14 Kasım 2012 Çarşamba

PAMUK PRENSESİN MACERALERI: Ayna Ayna Söyle Bana / MIRROR MIRROR


05.04.2012

PAMUK PRENSESİN MACERALERI: Ayna Ayna Söyle Bana / MIRROR MIRROR (Tarsem Singh/2012)

Bir süredir gerek çocuk edebiyatında, gerekse sinemada var olan bir eğilim var: Klasik masalların yapıbozumcu biçimde ele alınıp, günümüze uyarlandığını, kadın ve erkek rollerinin güncellendiğini görüyoruz. Corry Edwards’ın 2007 yapımı Kırmızı Başlıklı Kız isimli filmi ya da Nathan Greno - Byron Howard imzalı 2010 yapımı Karmakarışık bu tür filmlere verebileceğimiz örnekler. Bu tür filmlere bir yenisi eklendi: Pamuk Prensesin Maceraları: Ayna Ayna Söyle Bana. Filmin yönetmeni Tarsem Singh’ı Hücre, Benjamin Button’ın Tuhaf Hikayesi ve en son geçen sezon vizyona giren Ölümsüzler’den hatırlayabilirsiniz. Kişisel olarak Ölümsüzler benim için bir hayal kırıklığıydı. Ama yine de önyargılı olmamak gerektiğini düşünüyorum. Yönetmenlerin de zaman zaman iniş ve çıkışları olması son derece normal. Sonuçta, Tarsem Singh’ın ilginç konulara eğilimi olan, fantastik atmosferler yaratma çabasında bir yönetmen olduğunu söyleyebiliriz. Şimdi gelin Pamuk Prensesin Maceraları: Ayna Ayna Söyle Bana hakkında konuşalım.

Söz konusu Pamuk Prenses olunca aslında maceranın ne olduğu da malum oluyor. Küçük yaşta annesiz ve babasız kalan dünyalar güzeli bir kız çocuğu, dünyanın en güzeli olma uğruna her şeyi göze alabilen bir üvey anne ve aynı zamanda zalim bir kraliçe ve Pamuk Prensesi kurtaracak beyaz atlı bir prens ve iyi yürekli yedi cüce. Doğrusunu söylemek gerekirse Pamuk Prensesin Maceraları: Ayna Ayna Söyle Bana hikayenin bütün ana karakterlerini içinde barındırıyor ama değiştirerek. Örneğin, Pamuk Prenses sevimli bir genç kız ama masalda anlatıldığı kadar olağanüstü bir güzelliğe sahip olduğunu söylemek bana göre zor. Bunun olumlu bir yaklaşım olduğunu düşünüyorum. Zira güzelliğin idealleştirilmesi izleyici üzerinde olumsuz bir etkiye sahip. Öte yandan, Pamuk Prensesin babasının onu geleceğin kraliçesi, ülkeyi yönetecek kişi olarak yetiştirmesi de kayda değer detaylardan biri. Her ne kadar kötü de olsa kraliçenin de güzelliğin yanı sıra satranç oynayacak kadar zekaya sahip olması da olumlu bir temsil. Üstelik bu kraliçenin masaldakinden daha naive ve hatta sevimli olduğunu söyleyebiliriz.
Macera aramak için arkadaşıyla birlikte yollara düşen prens ise belki de görüp görebileceğimiz en şaşkın prenslerden biri. Yedi cüceler de alışılagelenin dışındalar. Tamam Pamuk Prensese yardım ediyorlar ama onları madende çalışan cüceler olarak hayal etmemenizi öneriyorum. Dolayısıyla, filmde karakterler sabit ama, onlara getirilen yorumlar oldukça farklı.

Filmin oyuncu seçimini çok başarılı bulduğumu belirtmeliyim. Başrolleri paylaşan Julia Roberts, Lilly Collins ve Armie Hammer’ın yanı sıra, deneyimli oyuncular Nathan Lane, Michael Lerner gibi isimler de doğru verilmiş kararlar olarak öne çıkıyor. Yönetmen atmosfer yaratırken oldukça ekonomik bir yola gitmiş. Filmde çok fazla mekan kullanılmıyor. Öykü bir masala dayanmakla birlikte göze batan bir fantazmaya gitmemiş. Ama bunu bir zayıflık olarak değerlendirmiyorum. Nitekim örneğin, yeryüzüne inen dev kuklaların parlak bir fikir olduğunu düşünüyorum. Filmde efektlere de çok fazla yer verilmemiş. Buna karşın anlatmak istediğini derli toplu aktarabilmiş bana göre. Kostümleri ise hem estetik hem de eğlenceli bulduğumu söylemeliyim. Filmin içine yerleştirilmiş çağımıza yönelik espriler ise filmin hedef kitlesinde yetişkinlerin de olduğunu düşündürüyor. Ancak benim için filmin en eğlenceli kısmı sonu. Ama o konuda size ipucu vermeyeceğim. Neredeyse abzürdlüğe varan bu son da yine daha çok yetişkin beğenisine yönelik. Dolayısıyla, kimi esprilerin sofistike yapısı nedeniyle Pamuk Prensesin Maceraları: Ayna Ayna Söyle Bana  belli bir yaşın altındaki çocuklar için çok uygun olmayabilir.

Kısaca, Pamuk Prensesin Maceraları: Ayna Ayna Söyle Bana son zamanlarda eğlenerek izlediğim ender filmlerden biri. Eğer siz de klasik masalların yeni yorumlarından hoşlanıyorsanız, zaman zaman absürdlük noktasına varan bu filmi zevkle izleyebilirsiniz.






Hiç yorum yok:

Yorum Gönder