TRANSLATE. PLEASE TRY IT!

Bu Blogda Ara

28 Mayıs 2015 Perşembe

TERKEDİLMİŞ

21.05.2015
TERKEDİLMİŞ  (Korhan Uğur/2015)

Uluslararası Eskişehir Film Festivalinin en temel amaçlarından biri kolaylıkla ulaşılamayacak filmleri izleyiciyle buluşturmak. Bu sene festival programında yer alan Terkedilmiş bir kaç hafta önce festival aracılığıyla Eskişehirli sinemaseverlerin karşısına çıkmıştı. Film geçen hafta Cuma günü Başka Sinema’da şehrimizde tek salonda gösterilmeye başlandı. Filmin yönetmeni ve senaryo yazarı Korkan Uğur’un bu ikinci uzun metraj filmi. Korhan Uğur 2008’de çektiği Öldür Beni ile yönetmenlik kariyerine adım atmıştı. Filmin ekibinde mezunumuz Serpil Altın Urkan’ın da yer alması benim açımdan filmi biraz daha ayrıcalıklı kılıyor.

Terkedilmiş son yılların en temel sorunlarından birine odaklanıyor; organ mafyasına. Elbette filmi yalnızca buna indirgemek haksızlık olur. Özünde organ nakli etrafında dönen ve dokuz kişiyle bağlantılı olarak ilerleyen ve her birinde farklı bir hikayenin öne çıktığı bir senaryosu var filmin. Bu dokuz karakterin bazıları diğerlerine göre daha fazla öne çıkıyor. Kadın pazarlayan çirkin, kaçak organ bulup pazarlayan zengin, Suriye’den göçen İngilizce öğretmeni, boş sanatoryumda kalan evsiz yaşlı adam filmde daha derinlikli olarak tasarlanmış karakterler. Diğer karakterler de senaryonun ilerlemesi için önemli elbette. Bu arada filmde hiçbir karakterin ismi yok. Yönetmen festivalde, filmin gösteriminin ardından bu konuda gelen bir soruyu, izleyicinin özdeşleşmesini kolaylaştırmak için isim vermediğini söyleyerek yanıtladı. Bilinçli olarak yapılmış olan bu seçimin ilginç olduğunu söylemek gerek. Burada size gereğinden fazla bilgi vererek filmin esprisinin kaybolmasını istemem. Ancak filmdeki karakterlerin sürprizli olduğunu belirtmeliyim. Ne iyiler tamamen iyi, ne de kötüler tamamen kötü. Böylece film, kendimize dönüp, kendi iyi ve kötü kavramlarımızı sorgulamamıza yardım ediyor. Filmin sonunda ise yalnızca karakter olarak değil yaptıklarımızla neyin iyi neyin kötü olduğunu sorgulamaya başlıyoruz. Söz konusu çocuklarımız olduğunda sınırlarımız nedir? Bunu sorgularken buluyoruz kendimizi...

Filmde karakterlerden sonra ilgi çeken ve en az karakterler kadar öne çıkan öğe mekan. Filmde belki tek mekan yok ama seçilmiş olan eski sanatoryum binası gerçekten oldukça etkileyici. Benzer biçimde göçmen İngilizce öğretmeninin kaldığı motel de dokusuyla dikkat çekiyor. Yönetmenin filmde olay ve karakterler kadar mekan ve çevre düzenlemesini de önemsediğini söyleyebiliriz. Hemen ekleyelim, Temiz, özenli bir işle karşı karşıyayız. Filmin görselliği, anlatımı da oldukça düzgün.

Terkedilmiş filminin ilginç yönlerinden bir diğeri tür olarak dram olmasına karşın, aynı zamanda izleyici olarak bağlantıları, olayları çözmeye bizi zorlayan oyuncaklı bir anlatımının olması. Bu da filmi izlerken dikkatimizin ayakta kalmasına yardımcı oluyor. Ancak bazı boşluklar da yok değil. Örneğin hemşirenin bir hikayesi, o işi yapmak için bir gerekçesi var gibi ama derinliğine ulaşamıyoruz. 

Filmdeki oyunculuklara gelirsek... Yönetmen Korhan Uğur, bizler için çok yeni olan iki oyuncuya filminde yer vermiş; Konul Nagiyeva ve Kyamran Agabalaev. Azarbaycanlı oyuncuları oldukça başarılı buldum. Bazı noktalarda Kyamran Agabalaev’in Çirkin yorumunu bazı noktalarda  abartılı bulsam da oyuncunun ışığının perdeye yakıştığını düşünüyorum. Umarım her iki oyuncuyu da ülkemizde çekilen başka projelerde de izleme şansı yakalarız. Filmde sanatoryumda yaşayan evsiz karakterde izlediğimiz Hakan Vanlı ve hemşire rolünde izlediğimiz Sema Şimşek de iyi performanslar sergiliyor. Ne yazık ki filmde öne çıkan kendine zengin diyen karakteri canlandıran Bülent Ülgen’in performansını hayli abartılı ve yapay buldum. Daha doğal bir performansa ihtiyacı vardı bu karakterin.

Kısaca Korhan Uğur’un elinden çıkan Terkedilmiş, temiz bir anlatımı olan, farklı sayılabilecek karakterler ve toplumsal bir sorun üzerine oturan  bir film.











Hiç yorum yok:

Yorum Gönder