TRANSLATE. PLEASE TRY IT!

Bu Blogda Ara

1 Haziran 2015 Pazartesi

ÇILGIN KALABALIKTAN UZAK / FAR FROM THE MADDING CROWD

28.05.2015
ÇILGIN KALABALIKTAN UZAK / FAR FROM THE MADDING CROWD  (Thomas Vinterberg/2015)

Edebiyat başlangıcından bu yana sinemanın en gözde ilham kaynaklarından biri. Gerek dünya sinema tarihinde gerekse Türkiye’nin sinema tarihinde çok sayıda örneği var edebiyat uyarlamalarının. İşte edebiyat uyarlamalarının son örneklerinden biri 15 Mayıs’tan bu yana vizyonda: Çılgın Kalabalıktan Uzak. Thomas Hardy’nin bu popüler eseri daha önce iki kez, 1915’te, 1967’de sinemaya uyarlanmış. 1998’de ise televizyon filmi olarak uyarlaması çekilmiş. Müzikal, tiyatro oyunu ve opera uyarlamalarını söylemiyorum bile. İşte yönetmenliğini Thomas Vinterberg’in üstlendiği film, bu popüler romanın yeni bir uyarlaması. Dilerseniz şimdi kısaca filmin konusuna değinelim. Ardından da diğer özelliklerine bakalım.

Bathsheba, tıpkı ismi gibi sıra dışı ve ilginç bir genç kızdır. Anne babasını erken yaşta kaybetmiştir. İyi bir eğitim almış olmasına karşın halasının yanında çiftlik işleriyle uğraşmaktadır. Yakınlarda yaşayan genç çiftçi Gabriel, Bathsheba’ya evlenme teklif eder. Ama beklenenin aksine Bathsheba bu teklifi geri çevirir. Bu arada büyüdüğü çiftliğin amcasından ona miras kalmasıyla Bathsheba’nın hayatının tüm akışı değişir... Thomas Hardy’nin romanının yayınlanış tarihi 1874. O dönem için Bathsheba karakteri oldukça sıra dışı. Öncelikle evinden uzakta iyi bir eğitim almış genç bir kız. Onun dışında, o dönem için akla bile gelmeyen bir tutum sergiler ve evlilik kurumunu sorgular. Hoşlanmasına karşın, kendisine edilen ilk evlilik teklifini geri çevirir. Çok genç bir insan olmasına rağmen kendisine miras kalan çiftliği kalkındırır. Zor ama doğru kararlar verir. Mahsulünün satışına bir kadın olarak bizzat gider. Onu görmezden gelen tüm o erkeklerin arasında satış yapmayı başarır. Aşkta da hata yapmaktan korkmaz. Evliliğe yalnızca mantığını kullanarak yaklaşmaz. Tüm bu niteliklerine bakıldığında, özellikle romanın yazıldığı ve olayların geçtiği dönemde böyle kadınlarla karşılaşmak pek de kolay değil. Kanımca eseri popüler ve hala güncel kılan da bu niteliği. Filme gelirsek...


Bana kalırsa, yönetmen Thomas Vinterberg romana oldukça sadık kalarak filmi çekmiş. Bu nedenle karakter odaklı bir drama var karşımızda. Öykü aksiyondan çok karakterlere dayandığı için haliyle oyuncu seçimi bu film için hayati önem taşıyor ki ben yönetmenin bu konuda iyi seçimler yaptığını düşünüyorum. Bathsheba’yı canlandıran Carey Milligan’ı Sen Şarkılarını Söyle ve Muhteşem Gatsby filmlerinden hatırlayacaksınız. Bana kalırsa Carey Milligan Bathsheba Everdin karakteri için biçilmiş kaftan. Bathsheba’nın çocuksu masumiyetinin ardındaki kararlı kişiliği oyuncuda hayat bulmuş. Filmin diğer başrolünü paylaşan Belçikalı oyuncu Mathias Schoenaerts henüz kariyerinin başında sayılır. Ama bundan böyle oyuncuyu daha sık izleyeceğimizi düşünüyorum. Oyuncu, Gabriel Oak rolünde, tutumlu ama etkili performansıyla göz dolduruyor. Bathsheba’ya tutkuyla bağlı William Boldwood rolünde izlediğimiz Michael Sheen de oldukça başarılıydı. Filmde bana göre yabancılaştırma efekti gibi bir işleve sahip tek oyuncu Thomas Sturridge. Teğmen Troy’u canlandıran oyuncu bana göre filmin bütünü içinde ayrıksı duruyor. Karakteri ele alışını yapay buldum biraz.

Çılgın Kalabalıktan Uzak bir dönem filmi olması nedeniyle kostüm, dekor ve mekanlar ayrıca önem taşıyor. Ben filmi bu açıdan da çok özenli buldum.

Kısaca Çılgın Kalabalıktan Uzak, özenli tasarımı, orijinal esere sadık senaryosu ve başarılı oyunculuklarla iyi bir iş olarak duruyor karşımızda. Özellikle aksiyon ve komedi türlerinden sıkılmış olanlar için çok iyi bir seçenek olabilir.









Hiç yorum yok:

Yorum Gönder