TRANSLATE. PLEASE TRY IT!

Bu Blogda Ara

2 Ocak 2015 Cuma

EXODUS: TANRILAR VE KRALLAR

26.12.2014
            EXODUS: TANRILAR VE KRALLAR (Ridley Scott/2014)

Aralık ayının son festivali Anadolu Üniversitesi Sinema Kulübü tarafından bu sene 8.si düzenlenen Palto Film Günleri. 23 Aralık salı günü başlayan festivale 28 Aralık’ta sona erecek. Hafta sonu programında Human Capital, Geronimo, Özgürlük Dansı gibi Cannes Film Festivalinden yapılmış bir seçkiyi ya da Fatih Akın’ın çok tartışılan Kesik isimli son filmini ya da Böcek, Sesime Gel, Neden Tarkovski Olamıyorum gibi festivallerde yarışmış ülkemiz sinemasının son örneklerini izleyebilirsiniz. Peki Palto Film Günleri bittikten sonra ne yapalım? Bunun cevabını ararken şehrimizde salonlarda oynayan filmlere şöyle bir göz attım ve Exodus: Tanrılar ve Krallar’da karar kıldım.

Exodus: Tanrılar ve Krallar aslında bildiğimiz dini bir hikaye. Hazreti Musa’nın peygamber oluş sürecini anlatıyor. Film Ramses ve Musa’nın Mısır’ın genç ve başarılı komutanları oldukları bir dönemde başlıyor. Musa’nın bir sepet içinde nehre bırakılarak ölümden kurtarılması yalnızca filmin içinde bir hikaye olarak anlatılıyor. Firavun Seti Musa oğlu olmadığı halde onu oğlu gibi yetiştirmiştir. Üstelik oğlundan çok daha fazla lider potansiyeline sahip olduğunu düşünmektedir. Seti’nin ölümünden sonra Ramses firavun olur. Ama Pithom valisi yüreğine bir şüphe düşürür. Acaba Musa gerçekten söylediği kişi midir?  Nisan ayında izlediğimiz Darren Aronofsky’nin yönettiği Nuh: Büyük Tufan filmi hayli tartışma yaratmıştı. Zaten kutsal metinler filme çekileceği zaman bu neredeyse kaçınılmaz oluyor. Ancak Ridley Scott’un filmi Exodus: Tanrılar ve Krallar bu tür tartışmaların merkezinde pek yer almadı. Belki de bunun nedeni Scott’ın filminin öylesi bir atmosferle çok fazla uğraşmamış olması. Eğer bu kutsal metin, Hazreti Musa’nın hikayesi hiç bilinmese filmi basbayağı fantastik bir macera filmi gibi izlemek olanaklı. Prodüksiyonun büyüklüğü, tüm o özel efektler ve 3 boyut teknolojisi izlemeye alıştığımız bu tür fantastik filmlerle uyumlu. Filmde bana kalırsa karakterler hikayeden çok daha güçlü bir biçimde öne çıkıyor. Musa’nın İbranilerin peygamberi değil aynı zamanda komutanı, kurtarıcısı olması ve bu yönünün öne çıkması filmin temel izleğini oluşturuyor.
Ve tabii diyalektik bir biçimde Musa’nın gücünün, iradesinin ispatı Ramses’in hatalarıyla anlam kazanıyor. Musa ona yol gösterdikçe Ramses direniyor ve bunu kaçınılmaz felaketler takip ediyor.

Filmin senaryosuna temel oluşturan kutsal metin içinde pek çok doğa üstü olayı barındırıyor. Hal böyle olunca da post prodüksiyon filmin can damarlarından biri oluyor. Bu anlamda filmi başarılı buldum. Yaşanan felaketlerin hepsini sanki doğal olaylarmış gibi izlemek olanaklı. Ancak filmdeki 3 boyut kullanımını gereksiz buldum. Bir kaç uçurum görüntüsü için bu teknolojiyi kullanmanın bence pek manası yok. Ancak, bu da yükselen bir değer ve değse de değmese de pek çok filmi 3 boyutlu olarak izlemek durumunda kalıyoruz.

Film karakterler üzerinde ilerleyince haliyle o karakterleri canlandıran oyuncular da önem kazanıyor. Geçen sene American Hustle’da bambaşka bir karaktere bürünmüş olarak izlediğimiz Christian Bale bence Musa rolünde son derece başarılı. Yüzünün perdeye çok yakıştığına inandığım ve yan roller de olsa canlandırdığı hemen her role ruh kattığını düşündüğüm Ben Kingsley Nun rolünde yine çok başarılıydı. Ramses rolünde izlediğimiz Joel Edgertan da bence rolünün hakkını vermiş. Annesi Tuya’yı canlandıran Sigourney Weaver’ı makyaj ve kostüm nedeniyle tanımakta güçlük çektim.


Filmde dikkatimi çeken bir şeyi sizinle paylaşmak istiyorum. Musa ve Sefora’nın düğün şarkısında Türkçe sözler kulağıma çalındı. Kim seslendiriyordu, film için nasıl seçildi merak ettim. Internet üzerinde biraz araştırdım. Benim gibi merak edenler olmuş. Ama henüz bir sonuçla karşılaşamadım. Bu da filmin bizim için gizemi olsun.

Kısaca, Exodus: Tarnrılar ve Krallar 2 saat 31 dakikalık süresine karşın kendisini izleten, sürükleyici bir film. Bu tür filmlere ilgi ve merakınız varsa salık veririm.





Hiç yorum yok:

Yorum Gönder